Umenie v architektúre a vo verejnom priestore, ktorý mapuje projekt Revízia pod záštitou PGU v Žiline, na prechádzke v rámci festivalu Hviezdne noci priblíži charakter a hlavné diela v centrálnej časti Žiliny, od železničnej stanice, cez Sad SNP, Hlinkovo námestie, balustrádu s Divadlom, Mariánske námestie a MsÚ s niekdajším Štúrovým námestím. Predstavíme vývoj a súčasnosť hlavnej mestskej zóny, jej tiene, výzvy a zaujímavosti.
Vznik ČSR priniesol pre Slovensko novú etapu v dejinách, čo to prinieslo Žiline, ako sa to prejavilo v architektúre mesta? Prechádzka medzivojnovou Žilinou a jej stavbami a historickými míľnikmi, ktoré poznačili nielen naše mesto. Od neologickej synagógy k Bacherovej vile a Finančnému palácu, naspäť ku Katolíckemu domu a cez Mariánske námestie ku kinu Fatra, odtiaľ k Sokolovni (cez Malú Prahu) a Evanjelickému kostolu.
Rarity aj známe hity československej populárnej hudby s komentárom doktora estetiky a hudobného nerda Milana Hrbeka. K tomu trochu ospalého tanca, kávičky a raňajkového občerstvenia. Overený štart do festivalového dňa.
Akými spôsobmi môžeme dnes počúvať folklór? Z akých perspektív môžeme skúmať naše hudobné dedičstvo, ktoré je často skresľované pre ideologické dôvody? Ako môžeme nanovo reimaginovať folklór? Jrpjej a Adela Mede zastupujú umelcovi, ktorí pracujú s folklórnou hudbou vlastným spôsobom. Hľadajú nové prepojenia, artikulácie a zvuky. Jrpjej a Ored Recordings na území čerkeskej hudby, Adela v bohatom priestore maďarského a slovenského folklóru. Spoločne vám priblížia svoje vlastné postupy a prístupy k folklórnej hudbe.
Diskusia bude vedená v anglickom jazyku.
Tlaky alebo post-žáner, tak o svojej tvorbe hovorí Tomáš Michalčák aka XCES. To, ale len vtedy, keď musí. Inak svoju spletitú a eklektíckú kreatívnu cestu nijak nepomenúva. Bude sa vám ju ale snažiť, čo najobraznejšie a najjasnejšie priblížiť – a to pri jeho rozmanitej autorskej osobe nebude vôbec ľahké.
Rezbár, kreatívny solitér a organista. Jozef Šuška z Diviny vyrába vlastné organy. Malé píšťaľkové, stredné krabicové a aj tie väčšie. Pracuje ako revitalizátor a opravár starých kostolných organov, sprevádza detský súbor a sám hrá na nástroj. Na festivale porozpráva o svojej jedinečnej práci a ukáže zopár nástrojov.
V Žiline uskladnený tak trochu výtvarný objekt, tak trochu hudobný nástroj, nemá klaviatúru ani kompletné píšťaly a znie iba vďaka hadiciam so vzduchom z kompresoru. V roku 2017 ho vymýšľa a zhotovuje Juraj Poliak ako súčasť scénografie pre inscenáciu Slovenského národného divadla: Túžba po nepriateľovi. Táto prazvláštna vecička je potom vystavená v Považskej galérii umenia, kedy ale na ňu nikto nemôže hrať, lebo je pandémia. Tu niekde sa o nej náhodou dozvedá Matej Sloboda a keďže mu padá do oka (aj do ucha…), použije ju vo svojej performancii pre festival Into the Miracles 2023 a vzniká špecifická kompozícia s nezvyčajným zvukom. A v roku 2025 o tom všetkom Matej Sloboda a Juraj Poliak porozprávajú Kamilovi… Potom spolu zahrajú vo výstave Andrása Cséfalvaya a nakoniec, aj na Hviezdnych nociach!
Nová značka webmagazínu a kolektívu Swine Daily – Swine Records vydáva nové split EP s mexickým vydavateľstvom Fayuca Retumba, za ktorým stojí producent Yourte Bugarach. Po rozhovore s mexickým producentom pre slovenský webmagazín z konverzácie postupne vzišla spontánna myšlienka na hudobný projekt. Slovenskí umelci mali jasné zadanie, jedinú inšpiráciu a to v mytologickej bytosti nazývanej „Turoň“ zo slovenských, ale aj českých a poľských povestí. Mexickí umelci sa snažili zhudobniť príšeru „Ahuitzotl“ z Aztéckej mytológie.
Príďte si vypočuť premiéru kompilácie do podkrovia Stanice Záriečie.
Tracklist: