Špeciálny koncertný predvečer 17. Novembra. Na nedeľné koncerty v Bytči nie sme zvyknutý a už vôbec nie na tak maximalistický program, kedy sa počas jedného večera predstaví nová inkarnácia Drte a noisový projekt XCES.
Drť: Puntičkár & Minister
Drť prináša špeciálny koncertný set kedy odohrá skladby z
albumov Puntičkár a Minister so spevákom a gitaristom tOmOm z XCES.tOmO - spev, gitara
Miroslav Tóth - barytón saxofón
Jan Faix - klávesy
Marián Leskovský - bicieKapelu Drť založil v 2019 Miroslav Tóth. Následne vydala štyri štúdiové albumy. Dva s Michalom Kaščákom – Puntičkár (2020) a Minister (2022), ako prepisy rozhovorov bývalého generála ŠTB Alojza Lorenca alebo nahrávku Marián Kočnera medzi Jánom Počiatkom a Dobroslavom Trnkom. Následne kapela nahrala album Kruh alebo špirála? s Fedorom Gálom, za ktorý získala v roku 2024 Cenu Dominika Tatarku.
Aktuálny album kapely Drť s názvom Drôtenky sa zaoberá témou verbálneho násilia a ženskými pozíciami v súčasnej slovenskej spoločnosti a zároveň vydávajú nové EP Rytmus krvi, kde témou je neutíchajúce vojnové násilie, nedosahovanie prímeria, rozsiahle vojnové zločiny a znepokojujúce postoje slovenských politických predstaviteľov – či už ide o ich stretnutia s agresorom vojny, alebo mlčanie pri masakroch civilného obyvateľstva.Texty a spev vytvára poetka a performerka Zuzana Husarová, autorom skladieb je Miroslav Tóth, ktorý hrá na barytónovom saxofóne. Kapela Drť s intenzívnym zvukom, ktorý čerpá z mnohých hudobných žánrov, sa na albume Drôtenky opiera aj o rôzne podoby kabaretu a tanga. Neočakávajte ale tanečnú hudbu – ide skôr o záznam nepríjemnej vidiny súčasnej existencie časti spoločnosti.Koncertne sa kapela predstaví v novom obsadení, ktoré prináša úderný zvuk kvarteta hráčov. K spevu Zuzany Husárovej a saxofónu Mira Tótha sa pridali Jan Faix na klávesy (Skrytý půvab byrokracie) a bubeník Marián Leskovský (Decultivate), ktorého ste mohli počuť aj v kapele Shibuya Motors.
XCES
Post-internetová dystópia, špekulatívne AI teórie a digitálny informačný chaos zaobalený v post-metalovom šialenstve? XCES sa na slovenskej scéne zjavil ako prízrak, ktorý do miestnych vôd tvrdej hudby priniesol množstvo čerstvého (alebo skôr riadne dusného) vzduchu. Jeho audiovizuálne show terorizujú ušné bubienky a multizmyslovo masážujú všetkých prítomných. V Ladovni vystúpi so svojou sólo show.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu Umenia.